close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
زبان برنامه نویسی کنسول پلی استیشن 4 فراتر از پی سی و ایکس باکس وان است
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
زبان برنامه نویسی کنسول پلی استیشن 4 فراتر از پی سی و ایکس باکس وان است
دسته بندی : سونی,
  • بازدید : (7)

قطعاً دو کمپانی رقیب در صنعت بازی و کنسول، برای فروش هر چه بیشتر تلاش خود را کرده و علاوه بر سخت‌افزار خوب، به مسائل نرم‌افزاری مثل واسط کاربری توانا و در عین حال ساده، امکانات جانبی و سایر کاربردهای کنسول خود و نیز مباحث بازی‌سازی توجه کرده‌اند. در حالی که پلی‌استیشن 4 مشخصات سخت‌افزاری بهتری دارد، کنسول مایکروسافت نیز مزایای خاصی دارد. البته مایکروسافت با تغییراتی که قبلاً از آن سخن گفتیم، تغییر موضع 180 درجه‌ای داده تا توجه مشتریان و بازی‌خورها را به خود جلب کند. در GDC 2013 یا نشست توسعه‌دهندگان بازی جزئیاتی در مورد واسط نرم‌افزارنویسی برای کنسول سونی بیان شده که تلاش این کمپانی برای ساخت بهترین بازی‌ها را نشان می‌دهد.

PS4PL01

هر دو کنسول نسل بعدی از پردازنده‌ی 8 هسته‌ای محصول ای‌ام‌دی استفاده می‌کنند، پردازنده‌ای 64 بیتی که مثل پردازنده‌های کامپیوترها، مبتنی بر معماری x86 است. پردازنده‌ی گرافیکی هر دو کنسول مبتنی بر معماری GCN است که در کارت گرافیک‌های سری HD 8000 کمپانی AMD متداول می‌باشد. کنسول سونی قدرت خام بیشتری دارد به این صورت که قدرت 1.8 ترافلاپسی پردازنده‌ی گرافیکی آن 50 درصد بیشتر از قدرت پردازش گرافیکی 1.2 ترافلاپسی ایکس‌باکس وان است. اما در نهایت به زبان برنامه‌نویسی و بازی‌سازی می‌رسیم که در بهینه کردن بازی‌ها بسیار موثر است.

مایکروسافت در ایکس‌باکس وان از آخرین نسخه‌ی Direct X به عنوان API یا واسط نرم‌افزارنویسی استفاده کرده است، به عبارت دیگر ایکس باکس وان از DX 11.1 پشتیبانی می‌کند. بنابراین سازندگان بازی برای کامپیوترها به راحتی می‌توانند نسخه‌ی مخصوص کنسول را در کنار نسخه‌ی مخصوص پی‌سی عرضه کنند.

PS4PL02 

اما سونی چه چیزی برای سازندگان بازی تدارک دیده است؟ سازندگان بازی می‌توانند از DX 11.1 استفاده کرده و برای این کنسول بازی تهیه کنند اما سونی یک قدم جلوتر از رقیب است چرا که API معرفی شده توسط سونی قدرتمندتر است. در این API دسترسی به پایت‌لاین شیدرها پیشرفت کرده، امکانات بهتری جهت دیباگ یا رفع مشکلات نرم‌افزارنویسی در اختیار نرم‌افزارنویس است و از همه مهم‌تر دسترسی به سخت‌افزار سیستم بسیار عمیق‌تر است. زبان نرم‌افزارنویسی در کنسول سونی فراتر از Direct X 11 و OpenGL 4.0 است و چیزی شبیه به HLSL می‌باشد. زبانی که نسبت به DX و OpenGL سطح بسیار پایین‌تری دارد.

در این زبان خاص سازنده‌ی بازی کنترل کاملی روی پردازنده‌ی اصلی، پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه‌ی رم دارد. بنابراین مسئولیت پردازنده‌ی گرافیکی تنها اجرای دستورات گرافیک نیست بلکه سازنده می‌تواند اجرای هر دستور دلخواهی را به آن بسپارد. تقسیم حافظه‌ی رم جهت استفاده در کاربردهای مختلف امکان‌پذیر است و در یک کلام محدودیت‌ها کمتر شده و بروز خلاقیت ساده‌تر شده است.

بدین ترتیب کنسول سونی علاوه بر قدرت پردازشی بالاتر، زبان برنامه‌نویسی قوی‌تری دارد و خود را برای غلبه بر ایکس‌باکس وان به خوبی آماده کرده است.


برچسب ها : ,,,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی